Toestand van het tandvlees.

Binnen onze tandartspraktijk wordt veel aandacht besteed aan het tandvlees. Tijdens de tandartscontrole wordt er gecontroleerd op gaatjes (cariës) maar ook er gekeken naar het tandvlees. Het tandvlees en het bot daaromheen zijn immers het fundament van de tand of kies. De tandarts noteert de meetwaarde (DPSI), zodat er op een later tijdstip gekeken kan worden of de situatie vooruit, achteruit of gelijk blijft.

Afhankelijk van de toestand van uw tandvlees zijn er verschillende tandvleesbehandelingen mogelijk. Zie onder aan de pagina een foto met verschillende toestanden van tandvlees.

Wat is gezond tandvlees?

De kleur van gezond tandvlees is roze. Ongezond of ontstoken tandvlees is roder van kleur, gezwollen en bloedt sneller; bijvoorbeeld bloedend tandvlees als gevolg van het tandenpoetsen. Het is lastig om te herkennen of er sprake is van een gezond of ongezond tandvlees. Hoofdregel is dat gezond tandvlees nooit bloeding heeft. Het eerste stadium van ontstoken tandvlees wordt gingivitis genoemd, een verder gevorderd stadium noemen we parodontitis.

Ook bij gezond tandvlees is het belangrijk om dit gezond te houden. Wij adviseren om het tandvlees iedere dag te reinigen met een tandenstoker of interdentale rager. Het advies is om aanwezig tandsteen één keer per half jaar te laten verwijderen door de preventieassistente of paro preventieassistente. Na het verwijderen van het tandsteen worden de tanden en kiezen gepolijst zodat er zich moeilijker nieuwe aanslag en nieuw tandsteen op de tanden vast kan hechten.

Wat is gingivitis.

Het eerste stadium van ontstoken tandvlees wordt gingivitis genoemd. Dit is de minst erge vorm van een tandvleesafwijking. Tandplak op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. Zo’n tandvleesontsteking heet gingivitis. Er zal op dezelfde manier behandeld worden als bij gezond tandvlees, echter zal er gekeken worden waarom het tandvlees ontstoken is. Meestal is de oorzaak van ontstoken tandvlees, verkeerd poetsen of het niet gebruiken van interdentale reiniging zoals een stoker of rager. Vaak wordt u gevraagd om na een aantal maanden nog terug te komen ter controle van het tandvlees.

Wat is parodontitis.

Parodontitis is een tandvleesontsteking die verder gaat dan de ontsteking aan alleen het tandvlees. Deze ontsteking kan zich uitbreiden van de tandvleesrand naar het daaronder gelegen kaakbot. Dit kan uiteindelijk leiden tot parodontitis. Het tandvlees laat los van de tanden en kiezen. In de ruimte (pocket) die hier ontstaat vormt zich weer tandplak. Door deze tandplak verplaatst de ontsteking zich nog verder in de pocket. De vezels van het kaakbot gaan door de ontsteking kapot en het kaakbot breekt af, ook wel botafbraak genoemd. Eenmaal afgebroken kaakbot kan zich niet meer herstellen.

gingivitis-ontstoken-tandvlees (1)