Onderhoud

Een goede reiniging van uw kunstgebit is belangrijk om de prothese in goede conditie te houden. Op deze pagina vind u enkele tips, mocht u nog vragen hebben neem dan contact met ons op: 076-5022242.

Reiniging

Net als bij een natuurlijk gebit hechten voedsel- en speekselresten zich aan het kunstgebit. Hierdoor wordt de prothese stroef. Nieuwe resten hechten zich vervolgens nog makkelijker aan de gebitsprothese. Op deze voedingsbodem kunnen bacteriën en schimmels groeien en ontstekingen veroorzaken. Maak er daarom een gewoonte van om uw prothese elke dag, na iedere maaltijd, zowel aan de binnen- als buitenzijde goed te reinigen. Bacteriën en schimmels krijgen dan geen kans.

Daarnaast kan de prothese door bepaalde reinigingsmiddelen aangetast worden. Het gebruik van sterke schuurmiddelen of tandpasta’s raden wij dan ook af. Ook een gewone tandpasta heeft een licht schurende werking, waardoor de prothese ruwer wordt en aanslag (vuil en bacteriën) zich nog sneller hecht aan de prothese. Dit vuil en bacteriën veroorzaken weer irritatie van het tandvlees of slechte adem.

Ook het gebruik van reinigingstabletten raden wij af, deze lossen op in water, waarna de prothese enige uren in deze oplossing moet liggen. Ze maken onvoldoende schoon en bevatten soms stoffen die het materiaal van de prothese kunnen aantasten.

Reinigingsmiddel: Borstel en zeep

Een borstel, water en normale, liefst vloeibare handzeep is de beste en goedkoopste manier om uw prothese te reinigen. De hoekjes en spleetjes kunt u het gemakkelijkst bereiken door het gebruik van een harde nagelborstel of een speciale prothese borstel. Door de prothese af te spoelen met koud water verdwijnt de zeepsmaak. Leg voor het reinigen van de prothese iets in de wasbak of vul deze met water, dan kan de prothese niet beschadigen indien deze uit uw handen valt.

Hardnekkige aanslag

Tandsteen, bepaalde voedingsgewoonten of medicijnen geven soms een aanslag op de prothese die u niet weg kunt poetsen. Vraag in dit soort gevallen aan ons uw prothese professioneel te reinigen en polijsten. Ga zeker niet zelf met scherpe voorwerpen aan het kunstgebit krabben. Hiermee beschadigt u uw kunstgebit.

Mondhygiëne

Tandvlees

Vergeet net uw tandvlees goed te blijven reinigen of poetsen. Juist indien u geen tanden meer heeft is dit erg belangrijk. Borstel het tandvlees van uw onder- en bovenkaak met een zachte borstel, eventueel met tandpasta. Naast de reiniging van de mond, zorgt deze massage ook voor een goede doorbloeding van het tandvlees.

Tong

Ook uw tong heeft aandacht nodig, de aanslag die op de tong zit kan voor een slechte adem/ smaak zorgen. Met een tandenborstel kunt u het achterste van de tong schoonmaken, zodat de aanslag verdwijnt.

Bewaren kunstgebit

Wij raden aan om de prothese ‘s nachts uit te doen. Na de reiniging kunt u de prothese het beste bewaren in een afgesloten bakje met een paar druppels water erin. De druppels zorgen ervoor dat uw gebitsprothese niet uitdroogt en daardoor gaat krimpen. Een paar druppels zijn genoeg, leg de prothese niet geheel in het water, dit zorgt voor kalkvorming. Leg uw prothese nooit op een plaats waar uw huisdieren (honden) bij kunnen, deze zijn gek op uw speeksel en dus prothese.