Iets minder dan 15 % van de Nederlandse bevolking draagt een kunstgebit. Ongeveer één derde hiervan heeft problemen met de gebitsprothese. Dat de meeste klachten tegenwoordig probleemloos kunnen worden verholpen is helaas nog onvoldoende bekend. De meest voorkomende klachten zijn:

• pijn in de mond tijdens het eten/ kauwen of bij praten / lachen
  • kantelen en schuiven over het tandvlees van de prothese
  • de prothese breekt regelmatig
  • de prothese is te ruim geworden / loszittend kunstgebit
  • ingevallen mond en hangende mondhoeken
  • mondhoeken zijn rood / stuk
  • schaamtegevoel voor omgeving
  • onderprothese is pijnlijk
  • er loopt speeksel uit de mond
  • geïrriteerd tandvlees

Pijnklachten vanuit de prothese kunnen zelfs maag- en spijsverteringsproblemen en/of hoofdpijn en oorpijn veroorzaken. Hoofdzakelijk komen de problemen van het kunstgebit doordat het kaakbot langzaam slinkt waardoor het gebit zijn pasvorm steeds meer verliest en uiteindelijk los komt te zitten. De tanden en kiezen kunnen hierdoor afslijten en foutief elkaar raken.

De problemen kunnen vaak opgelost worden door het gebit aan te passen of te repareren. Indien nodig kunnen we de prothese voorzien van een nieuwe “binnenvoering” zodat deze weer passend wordt. Indien de prothese al ouder is dienen deze vaak vervangen te worden na overleg.

Het kan gebeuren dat de prothese scheurt of breekt, of dat een element breekt of uit de prothese komt. Meestal zit hier een achterliggende oorzaak achter, waarnaar we altijd kunnen kijken. Voor reparaties van protheses / frames kunt u altijd contact met ons opnemen. Meestal dient u de prothese voor 10.00 uur ‘s ochtends te brengen en kunt u deze na 15.00 uur weer ophalen. Neem eerst even contact met ons op hiervoor.

Mocht u problemen hebben met uw gebitsprothese, neemt u dan contact met ons op? 076-5022242.

Department Doctors