Eén derde van de volwassenen heeft soms last van gevoelige tanden. Meestal zit deze gevoeligheid bij de tandhalzen. Bij een gezonde situatie in de mond, wordt de tand beschermd door het tandvlees en het tandglazuur. Bij blootliggende tandhalzen is deze bescherming weg, waardoor het tandbeen bloot komt te liggen. Dit tandbeen wordt ook wel dentine genoemd. Dentine is een weefsel waaruit een tand is opgebouwd, het is de binnenste en grootste laag direct over de pulpa (tandholte gevuld met zenuwen) en zit onder het glazuur. De dentine staat dus direct in verbinding met de tandzenuw.

Pijnprikkels.

Indien de dentine onbeschermd is en de tanden komen in aanraking met lucht, iets warms, kouds of zoets, worden er prikkels gegeven door het weefsel naar de tandzenuw toe. Deze prikkels veroorzaken pijn aan de tanden. Deze openliggende dentine wordt ook wel blootliggende tandhalzen genoemd.

Tandhals cariës.

Niet alleen deze pijn is vervelend, blootliggende tandhalzen brengen nog een ander risico met zich mee. Zonder de bescherming door de tandhals is er een verhoogd risico op tandhalscariës. Daarom is een goede reiniging van de tandhals (hoe pijnlijk dit soms kan zijn) belangrijk om gaatjes te voorkomen.

Tandpasta’s en mondspoelingen.

Helaas zal een blootliggende tandhals niet meer terug groeien. Gelukkig bestaan er wel allerlei tandpasta’s en mondspoelingen om de gevoeligheid te verminderen. Advies is bijvoorbeeld Elmex Sensitive. Bij regelmatig gebruik van een dergelijke tandpasta wordt er een beschermlaagje opgebouwd die de tand afsluit voor gevoeligheid.