Diabetes heeft een negatieve invloed op het gebit en het tandvlees. Daarom is het goed om extra op uw gebit en tandvlees te letten indien u suikerziekte heeft.

Wat is diabetes?

Diabetes (in de volksmond vaak suikerziekte genoemd) is een stofwisselingsziekte, hierbij blijft de bloedsuikerspiegel niet op peil. Door het teveel aan bloedsuiker kan er op termijn schade ontstaan aan onder andere ogen, nieren, bloedvaten en ook de mond. Ontstekingen in de mond komen vaker voor bij mensen met suikerziekte. Daarnaast verloopt bij hen de genezing van de ontstekingen in de mond vaak minder goed. Deze ontstekingen in de mond kunnen weer leiden tot complicaties in de algehele gezondheid.

Meer weten over diabetes? Klik hier.

Hoe voorkomt u mondproblemen?

Mensen met diabetes kunnen gebit- en tandvleesproblemen vaak voorkomen, enkele tips:

• Zorg voor een goede bloedsuikerspiegel.
• Zorg voor optimale mondhygiëne, vraag ons om advies.
• Poets tweemaal per dag uw tanden twee minuten met een fluoride tandpasta.
• Poets de tanden met een zachte tandenborstel.
• Reinig ook de ruimtes tussen uw tanden en kiezen met ragers, flossdraad of tandenstokers.
• Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot zeven per dag.
• Stop met roken.
• Bezoek onze tandartspraktijk tweemaal per jaar en vertel dat u diabetes hebt.

Voor mensen met een kunstgebit, gelden dezelfde adviezen. Zorg voor een schoon gebit en mond. Vaak komen er infecties onder de prothese voor bij mensen met suikerziekte. Laat daarom uw gebit en mond minimaal één keer per jaar controleren.

Hoe krijg je een goede bloedsuikerspiegel?

Regelmatig wordt het bloedsuiker gecontroleerd door uw huisarts of verpleegkundige. Daarnaast kunt u eventueel ook zelf thuis uw bloedsuiker meten met een glucosemeter, na overleg met de apotheek of behandelaar. Hoe vaak de bloedglucosewaarden gemeten moeten worden, hang uw van uw behandelplan. Dit is dus per persoon verschillend. Een gezonde bloedsuikerwaarde ligt (nuchter) tussen de 4,5 en 8,0 mmol/l.

Wanneer ga ik naar de tandarts?

Heeft u diabetes? Het advies is dan om minstens twee keer per jaar naar de tandarts te gaan. Veel mondaandoeningen merkt u zelf (nog) niet, daarom is het ook belangrijk om te gaan indien u geen klachten heeft. De behandelaar kan de situatie in uw mond dan beoordelen.

Veel voorkomende mondaandoeningen bij diabetes patiënten zijn:
• Rood of gezwollen tandvlees.
• Bloedend tandvlees, spontaan, bij het eten of tandenpoetsen.
• Pijn in de mond.
• Gaatjes.
• Gevoelige of pijnlijke tanden bij het eten of drinken van iets  warms of kouds.
• Losstaande tanden of kiezen.
• Wondjes, vlekken of zweertjes in de mond.
• Een droge mond.
• Veranderde smaak.
• Een slechte adem of een vieze smaak in de mond.
• Een slecht passend kunstgebit.

Kan ik een gebitsbehandeling ondergaan als ik diabetes heb?

Vertel ons altijd dat u diabetes hebt. Indien de bloedsuikerwaarden goed zijn, kunt u zonder problemen een behandeling ondergaan. Wel kan het zijn dat u door bijvoorbeeld pijn in de mond, andere voeding tot u neemt (zoals vloeibare voeding of minder eten). Dit kan van invloed zijn op de bloedsuikerspiegel. Eet of drinkt u anders dan normaal? Geef dit dan aan bij ons, dan kunnen we overleggen wat voor u het beste is.

Waar moet ik op letten na een tandarts behandeling?

Na sommige behandelingen aan uw gebit of tandvlees kunt u het advies krijgen om een tijdje niets te eten of drinken. Dit heeft invloed op de bloedsuikerspiegel, en deze kan daardoor te laag worden waardoor u een “hypo”kunt krijgen. Meld ons daarom altijd dat u diabetes heeft. Wij kunnen hier dan rekening mee houden met het geven van advies aan u. Ook het inplannen van het tijdstip van de afspraak kan dan van belang zijn, bijvoorbeeld zodat u vóór de behandeling voldoende kunt eten of drinken.

Heeft roken gevolgen voor een diabetespatiënt en de mondgezondheid?

Naast diabetes en uw mondverzorging heeft ook roken invloed op uw gebit. Deze drie factoren bij elkaar: diabetes, slechte gebitsverzorging en roken, zorgen voor een snellere botafbraak dan normaal. Dit komt doordat rokers een slechtere doorbloeding hebben van het tandvlees. Het tandvlees bloedt daardoor niet of nauwelijks, terwijl het wel ontstoken is. In het algemeen hebben rokers meer last van tandvleesontstekingen (ook wel gingivitis genoemd) en tandvleesontstekingen met botafbraak (ook wel parodontitis genoemd). Tevens heeft roken invloed op de bloedsuikerspiegel, u krijgt door roken eerder last van een te hogen bloedsuikerspiegel.

Wilt u stoppen met roken? Gefeliciteerd! U hebt meer kans van slagen als u er een hulpmiddel bij gebruikt.

Meer informatie vindt u op op www.rokeninfo.nl of bel 0900 – 1995 (€ 0,10 per min.).

Waar vind ik meer informatie over diabetes?

Op website van het diabetesfonds kunt u meer informatie vinden over diabetes. U kunt natuurlijk ook bij uw huisarts, diabetesverpleegkundige, praktijkondersteuner of internist terecht. Hebt u nog vragen over uw mondgezondheid? Kijk dan verder op onze siten, of neem contact op met ons: info@vanderhorsttandartsen.nl