Waarom heb ik bloedend tandvlees?

Bloedend tandvlees kan vervelend en soms pijnlijk zijn. Het bloedend tandvlees is veelal een gevolg van ontstoken tandvlees. Bijna iedereen heeft wel eens last van ontstoken en bloedend tandvlees. Ruim 10 procent van alle Nederlanders lijdt al lang aan vergevorderde tandvleesontsteking, ook wel parodontitis genaamd. Bijna altijd ontstaan dit bloedend en ontstoken tandvlees door onvoldoende mondhygiëne. Daarom is in de meeste gevallen is een tandvleesbloeding in het begin stadium nog eenvoudig te verhelpen met de juiste verzorgingsmiddelen.

Wat is ontstoken tandvlees?

Het ontstoken tandvlees wordt meestal veroorzaakt door tandplak en tandsteen wat achterblijft op de tanden en kiezen. Het vormt een boosdoener op het gebied van ontstekingen, bloedingen en pijn. Dit komt door de bacteriën die in het tandplak zitten, deze kunnen voor een ontsteking zorgen.

Tandsteen en tandplak bevinden zich voornamelijk onder het tandvlees en tussen de achterste kiezen. Deze plekken zijn moeilijk bereikbaar voor een tandenborstel en daardoor ontstaan er tandplak wat uiteindelijk tandsteen wordt. Met het poetsen met een alléén een tandenborstel verwijder je niet alle plak. Daarom is het belangrijk om interdentale reiniging te gebruiken, zoals ragers, stokers en flossdraad. Hiermee bereik je ook de ruimtes tussen de tanden.

Heb ik ontstoken tandvlees?

Gezond tandvlees is roze gekleurd en ligt stevig om de tanden en kiezen. Gezond tandvlees hoort niet te bloeden tijdens het poetsen, het eten of het schoonmaken met bijvoorbeeld ragers. Maar het kan ook zijn dat u tandvlees geen bloeding geeft tijdens deze momenten en toch niet gezond is. Dus als het tandvlees niét gaat bloeden tijdens het poetsen etc, wil dat nog niet zeggen dat het tandvlees gezond is.

Ontstoken tandvlees daarentegen is vaak gezwollen en ziet rood van kleur. Indien u bloedend tandvlees heeft na het tandenpoetsen of interdentale reiniging (ragers/stokers/floss, etc.) last heeft van bloedend tandvlees, heeft u waarschijnlijk een ontsteking van het tandvlees. Andere kenmerken van ontstoken tandvlees zijn bijvoorbeeld: slechte adem, vieze smaak, losser liggend tandvlees rondom de tanen en/of kiezen en gevoelig tandvlees.

Wat zijn de gevolgen van bloedend/ ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees zal behandeld moeten worden. Zonder behandeling, kan de ontsteking zich verspreiden in de mond en tevens richting het kaakbot gaan. Daardoor wordt de ruimte tussen het tandvlees en de tanden groter, waardoor er hier ook tandplak zal ontstaan. Het tandplak nestelt zich steeds verder en dieper in, waardoor het kaakbot onherstelbaar kan beschadigen en/of zelfs kan afbreken. Men spreekt dan over ‘parodontitis’. Het begon met bloedend tandvlees, maar het mond zich uit in hevige pijnen en terugtrekkend tandvlees. Behandeling van bloedend tandvlees is dus erg belangrijk.

Mocht u last hebben van bloedend tandvlees of graag meer informatie hierover willen, dan kunt u een afspraak maken bij een van onze (paro-)preventie-assistentes.

5 tips: Wat te doen bij ernstige tandvleesontsteking?

1. Poets 2x per dag: Poets minimaal twee keer per dag de tanden, het liefst met een elektrische tandenborstel. Door eten en drinken ontstaat er in de loop van de dag een laagje tandplak. Mensen met parodontitis reageren heftig op de bacteriën in tandplak. Poets niet na ieder hapje of drankje het gebit, daarmee beschadig je het glazuur van het gebit. Poets in ieder geval voor het slapen gaan alle ontstane tandplak weg. ‘s Nachts wordt je gebit minder goed door speeksel, omdat de aanmaak hiervan afneemt tijdens de slaap.
  2. Gebruik ragertjes: Ruil flosdraad en tandenstokers in voor ragertjes. Hiermee krijg je de ruimtes tussen de tanden en kiezen het beste schoon. Laat de juiste maat adviseren door onze tandarts of preventie assistentes. Tandenstokers zijn vaak net te klein om effectief te zijn. Toch liever stokers? Gebruik dan échte tandenstokers (deze zijn driehoekig en van speciaal hout) en zeker geen ronde cocktailprikkers. Wanneer je mondwater gebruikt, kies er dan voor één met extra fluoride (voor versteviging van het glazuur) en zonder alcohol.
  3. Hoe eerder, hoe beter: Onderneem direct actie bij de eerste signalen. Hoe eerder, hoe beter. Parodontitis is veelal pijnloos en wordt mede daardoor niet altijd (op tijd) ontdekt. Her wordt altijd voorafgegaan door lichte tandvleesontsteking. Last van (licht) bloedend en/of teruggetrokken tandvlees? Neem dan direct contact met ons op voor een controle afspraak. Een onaangename mondgeur en wiebelende of loszittende tanden kunnen duiden op parodontitis. Dan is de fase van lichte tandvleesontsteking al voorbij.
  4. Gezondheid: Streef naar gezondheid. Niet roken, een goede conditie, gezonde voeding en een gezond gewicht vergroten de weerstand. Hierdoor verklein je de kans op parodontitis. Diabetes en parodontitis beïnvloeden elkaar. Parodontitis is een chronische ontsteking. Dit zorgt ervoor dat de ongevoeligheid voor insuline vermindert, waardoor de bloedglucose niet gemakkelijk omlaag wil. Een vicieuze cirkel, maar wel één die je kunt doorbreken. Bespreek de mogelijkheden, door er op tijd bij te zijn, kunt u uitval voorkomen.
  5. Wees alert: Eens parodontitis, altijd parodontitis. Parodontitis kan zeker worden genezen, maar u zult er altijd alert op moeten blijven. Daarom is het raadzaam regelmatig op controle te gaan. Hoe vaak hangt af van de situatie. Is de glucosehuishouding ontregeld, dan is het wellicht verstandig ook je tandvlees extra te laten controleren.